کــــــاروان

کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش...

کــــــاروان

کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش...

کــــــاروان
اگر مقصد پرواز است قفس ویران بهتر ....
پرستویی که مقصد را در کوچ میابد از ویرانی لانه اش نمی هراسد ....
پرستو را با گرما عهدی است که هر بهار تازه می شود وطن پرستو بهار است ...
اگر بهار مهاجر است از پرستو مخواه که بماند...
مهاجر مقصد را در پرواز می بیند...
پس دل نمی بندد...
به قول شهیدمطهری:
مرد آنست که بتوانداز آنچه به او چسبیده است جداشود وهجرت کند.
پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۰۳ دی ۹۳ ، ۱۴:۳۲

خوشمزه های فراموش شده!

طبیعی است که در بین روز و سرکار آدم گرسنه شود! به طبع هرچه از مغز و بدن بیشتر کار بکشیم، احتیاج مان به موادغذایی بیشتر است. خیلی ها با انواع شکلات و کیک و بیسکوییت ها خودشان را سرگرم می کنند و خیلی ها هم با چای. این حجم مصرف قند مصنوعی، رنگ خوراکی، نگهدارنده­ها و اسانس­ها در حالی است که جایگزین­های کاملا طبیعی و پرخاصیتی برای تمام مصارف خوراکی ما وجود دارد، که با قیمتی ارزان­تر یا مشابه، کاملا در دسترس­اند. فقط کمی فراموش شده­اند. جایگزین هایی که قدیم ها درجیب خیلی ها پیدا می شد و حالا جایش را به شکلات و آبنبات و آدامس داده!


خرما: عرب­ها ضرب المثلی دارند که می­گوید: «خواص درخت خرما به اندازه روزهای سال است.» خرما یکی از میوه­هایی است که انرژی بدن را به سرعت بازیابی می­کند، برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است، ضد یبوست است، برای تعادل اعصاب، دردکمر، کمبود آهن و ... هم توصیه شده است. نگهداری انواع خرمای خشک، آسان و بی دردسر است. می­توان چند عدد از آن را همیشه همراه خود داشت یا یک بسته کوچک خرمای خشک را در کشو میز اداره گذاشت. چیپس خرما که این روزها فراوان شده هم، یکی از بهترین جایگزین­های قند برای مصرف چای روزانه است که انواع مختلفی چون دارچینی، قهوه­ای، زنجفیلی و ... از آن به بازار آمده و از نظر طعم و مزه کاملا با شکلات قابل مقایسه است. از امام رضا(ع) در حدیثی نقل شده: «شیعیان ما خرما دوست دارند. »



مویز: نوعی کشمش سیاه است که از انگور شاهانی تهیه می شود. ارزش غذایی مویز از سایر کشمش­ها بیشتر است و اثرات قابل توجهی در انرژی­زایی، کم­کردن غلظت خون، ناراحتی­های گوارشی و تسکین درد دارد. در احادیث به خوردن بیست و یک مویز هر صبح در حالت ناشتا توصیه شده که علاوه بر بالابردن قدرت ذهن و حافظه، آن را درمان بسیاری از بیماری­ها دانسته­اند. امام علی(ع) می­فرمایند: «خوردن بیست و یک عدد مویز سرخ، هر صبح ناشتا، همه بیماری­ها را دور می­کند، مگر بیماری مرگ را.»



نخودچی کشمش: یکی از تنقلات پرمصرف دهه­های گذشته که اغلب به عنوان میان وعده همراه جوانان و نوجوانان بود. آجیل مغذی، خوش­طعم و ارزان قیمتی که امروزه کمتر کسی به سراغ آن می­رود. نخودچی کشمش علاوه بر سیرکنندگی و انرژی زایی، دارای خواص دارویی فراوان است. به گونه­ای که متخصصان طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماریها در کنار نسخه اصلی، مصرف روزانه یک مشت نخودچی کشمش را هم ضمیمه می کنند. کشمش و نخود هر دو منبع آهن و کلسیم­اند و اثر قابل توجهی در سلامت استخوانها و استحکام آن­ها و افزایش ایمنی بدن دارند. علاوه بر این، کشمش هم بر خلاف ظاهر شیرینش، به خاطر خواص ضدباکتریایی، برای کاهش پوسیدگی دندان و درمان بیماری­های لثه توصیه می­شود.



سنجد: پای ثابت سفره­های هفت سین که به همین بهانه، شاید سالی یکبار چند دانه ای از آن را بچشیم. اما میوه سنجد، غیر از سین اولش، خواص بسیاری دارد که انسان را به فکر می اندازد تا در تنقلاتش جایی هم برای آن باز کند. سنجد منبع ویتامین C است و مصرف منظم آن، از ورود عفونت به بدن جلوگیری می کند. مسکنی قوی است و تحقیقات پزشکی اثرات آن را در کاهش درد بعضی بیماری ها چون آرتروز، از استامینوفن موثرتر دانسته­اند. خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد و طب سنتی و جدید عصاره آن را به عنوان دارو استفاده می­کنند. طعم گس شیرین و بافت آردی آن، میتواند در کنار میوه­های دیگری چون عناب، انجیرخشک و مغزها، ترکیب جدید و پرخاصیتی را در ظرف آجیل ایجاد کند.



کشک: یکی از فراورده­های لبنی که صددرصد بومی است و ساخت آن برای اولین بار به ایرانیان نسبت داده شده. خیلی از افراد عادت دارند موقع فیلم دیدن، فکر کردن روی یک مسئله یا مط

العه، چیزی بخورند. حجم ماده غذایی مصرف شده در این زمان­ها اغلب بالاست و کالری زیادی را وارد بدن می­کند. بهترین خوراکی برای این افراد کشک است. کشک باوجود حجم کم، زمان طولانی انسان را مشغول می­کند. علاوه برآن با اینکه گرسنگی را کاهش می­دهد، حجم کمی از معده را اشغال می­کند و این عوامل سبب می­شود تا نقش قابل توجهی در کاهش وزن داشته باشد. کشک­ سنتی غیرکارخانه ای، یک ماده غذایی معجزه آسا محسوب می­شود که هیچ ماده غذایی به اندازه آن پروتئین ندارد، همه خواص شیر را دارد و به علت حجم بالای کلسیم و فسفر موجود، عامل موثری در پیشگیری از پوکی استخوان است. فقط بدی اش این است که ذراتش بین دندان هایتان بماند و راه حل ش همراه داشتن یک مسواک در محل کار است!



برگه ها: از بسته­بندی های فانتزی و گران میوه ­خشک که این روزها در آجیل فروشی­ ها رایج شده که بگذریم، خشک کردن برخی میوه­ها از قدیم معمول بوده و پای ثابت شب­نشینی های زمستانی به شمار می­آمده است. برگه سیب، زردآلو، هلو، آلو و توت خشک، هنوز هم با قیمت­های مناسبی در بازار پیدا می­شود و علاوه بر طعم و مزه همه­پسند، تمام خواص میوه را هم داراست. در مقایسه با آجیل­هایی چون بادام و پسته، سبک و زودهضم­است و میتواند میان وعده کم­کالری و پر ویتامینی به حساب آید که جایگزین اسنک­های کارخانه­ای شود. 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۳
مهاجر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی