شعر از دیدگاه مقام معظم رهبری
من از اینکه احساس مىکنم که بحمد لله در جامعهى ما شعر این چنین با مفاهیم زندهى این جامعه آمیخته شده،و از یکنواختى و تکرار بیرون آمده،به عنوان یک دوستدار ادبیات و شعر احساس خوشحالى مىکنم...البته استثناء همیشه بوده و هست...اما قبلا جریان شعر کلا تکرارى بود و شعر در خدمت آرمانهاى عالى و بلند انسان و در اختیار مسائل اساسى زندگى انسانها،نبود. (1)
در هر دورهاى که تحولى در جامعه بوجود آمده،تغییرى در خط مشى جامعه ایجاد شده و... شعر هم تغییرى کرده لکن باز برگشته به روال معمولى.مثلا در کشور خود ما،شعر در دوران مشروطیت تکانى خورد،مضمونها نو شد و در خط جدیدى افتاد اما باز تدریجا برگشتبه همان آهنگ و روال سابق. (2)
...آنچه بود تکرارى بود و چیز جدیدى براى مردم زمان خودشان نداشت،پیامى،خبرى، احساسى.انقلاب ما بحمد لله در ادبیات و هنر و بخصوص درشعر یک تحول ایجاد کرده است. (3)
یکى از پرشورترین موضوعات...همین موضوع شهادت و شهید است...همین چند تا شعر که خوانده شد...اینها را بگذارید پهلوى مرثیههاى معروفى که در تاریخ هست...مثل خاقانى که مرثیه براى پسر خودش سروده...بینى و بین الله،این شعرى که امروز براى یک شهید گفته شد،با آن تلقى از شهادت،با آن معناى زیبا و فاخر،مردن در راه خدا و به خون غلطیدن در راه آرمانهاى انسانى،که این شاعر آن را حس مىکند،لمس مىکند...این شعر اصلا یک نوع دیگر است...و قابل مقایسه با آن شعر بلند و محکم فلان شاعر بزرگ در مرثیه فلان عزیزش نیست. اگر چه زبان آن شاعر بزرگ و هنر شعرى او ممکن استبالاتر هم باشد،این یک راه و یک پدیدهى تازه است و باید آن را دنبال گرفت. (4)
...این مفاهیمى که امروز در انقلاب ما وجود دارد:مسالهى مجاهدت در راه خدا،مسالهى طرفدارى از مستضعفین،مسالهى مبارزه با مستکبران و ظالمان این مسالهى همگانى عشق به رهبر و احساسات عاشقانه و صادقانه نسبتبه امام...اینها همه موضوعات جدید و پر طراوتىست. (5)
آدم معمولى براى اینکه بفهمد،احتیاج دارد که توجهش جلب شود...دل و نگاهش کشیده شود...چه موقع نگاه خواهد کرد؟آن وقتى که جاذبه وجود داشته باشد،آن وقتى که هنر باشد، زیبایى باشد،شعر،تجسم زیبایى است پسبراى تبیین و تفهیم حقیقتشعر باید رشد کند. (6)
این برادران جوان که اینجا شعر خواندند،این استعدادها و چشمههاى جوشان...من تعجب مىکنم که اینهمه استعداد در این مملکت کجا بود،چرا قبل از انقلاب نبود یا پیدا نبود؟ آنروزها ما خبر داشتیم در عالم ادبیات و شعر چه مىگذرد،این همه استعداد جوشان وجود نداشت و خود انقلاب بود که دلها را براى جوشش این استعدادها آماده کرد...تا دلى آتش نگیرد حرف جانسوزى نگوید.این دلها که باز شد،زبانها هم باز شد،گنجینههاى هنر از جانها استخراج و آشکار شد. (7)
بحمد لله این همه استعداد خوب در جامعهى ما وجود دارد،اینها باید کار کنند.من توصیهام به جوانهاى هنرمند،به جوانهاى شاعر این است که استعداد،کافى نیست،کار باید بشود. (8)
در گذشته...شجاعتى چشم یک شاعر را بخود جلب مىکرد...در وصف شجعان چه سخنها که گفته شده.خوب بفرمایید امروز،این شجاعتها در میدان نبرد،...شجاعت جوانان،شجاعت مردان،شجاعت زنان و همسران،شجاعت مادران،آن مادرى که چهار یا پنجشهید مىدهد،هیچ دلى به شجاعت این گونه خانوادهها در تاریخ نبوده است...این زیبایىهاى چشمگیر گوناگون معنوى که همیشه شعرا و اهل زبان و اهل دل به دنبال آنها بودند تا هنر خودشان را به پاى آن زیبایى معنوى بریزند.پس آنانکه هنر دارند بریزند در پاىاین زیباییها. (9)
کارگردانان سلطهى فرهنگى غرب،تلاش گستردهاى کردند که شعر و ادب فارسى را در خدمت هدفهاى انحرافى یا پوچ در آورند و در اوج حرکتى که«تجدد مآبى»نامیده و پنداشته مىشد،کوشیدند شعر را...به فساد و هرزگى و پستى آلوده کنند...حجم شعرى که به کار ضلال ذهن و دل مردم گرفته شد یا به آستان جباران قدر ناشناس نثار گشت،در دوران سلطه فرهنگى کم نیست. (10)
اسلام کلام والا،و نیز،سخنسراى خداجوى را ارج مىنهد.سخن زیبا نشانهاى از خداوند جمیل است و خداوند،زیباترین گفتهها را که کلام الهىست،بر بالهاى فصاحت و بلاغت نشانیده،به پروازى جاودانه درآورده و همهى تاریخ را با فروغ درخشان آن،منور ساخته است. (11)
رسول امین پروردگار...شاعران متعهد را فرمانروایان کشور سخن مىخواند.
این سیرهى نیکوى اولیاء الله است که ارجمندترین حقایق را در نفیسترین حلههاى بیان،بر دلهاى پاک عرضه کنند و سخن فاخر و برندهى خود را همچون ذوالفقارى پیروز بر پیکر سیه کاران دوران فرود آورند. (12)
به برکت صدور همین بیانات شیوا و شور انگیز کربلاست که عاشورا فقطیک حادثه نیست، یک فرهنگ است،تابلویى است که در آن شعر بلند عشق را با خون نگاشتهاند و بر تاریخ عرضه کردهاند. (13)
جنگ،خود شعرىست که رساتر از هر سخن بر صفحهى روزگار نقش مىبندد و آزادگان جهان بیت الغزل عشق و ایمان و ایثار را بر سنگرهاى جوانمردان رشید،خواهند خواند. (14)
چگونه مىتوان هنرمند و شاعر بود و جدال خونین حق و باطل را،و نور و ظلمت را،که امروز از همه جا برجستهتر در جبهههاى نبرد شجاعانهى ما با دشمن مهاجم و متجاوز در جریان است،ندید و حس نکرد و از آن سخن نگفت؟ (15)
من گاهى دیدهام که در صفحهى اول روزنامه شعرهایى از یک برادر خوب،آوردهاند که آن برادر خودش خوب است اما شعرش خوب نیست...آنوقت این شعر را در صفحهى اول و با حروف برجسته چاپ کردهاند.در حالیکه از نظر معیارهاى ادبى خیلى پیش پا افتاده است، غلط هم دارد آنهم غلط چاروادارى،نه غلط انجمنى (×) ،یعنى قافیه و وزن و همه چیزش خراب استیا حشو زشت چشمگیرى دارد که وقتى یک آدم اهل ذوق و شعر روزنامه را بردارد،ولو به عنوان اینکه خبرش را بخواند و چشمش به چنینچیزى بیفتد،روزنامه را دور مىاندازد. (16)
بدون مجاهدت وقفهناپذیر شما شاعران،آگاه و متعهد،جبران خسارتهاى دوران سلطهى فرهنگى میسر نخواهد شد و شعر انقلابى آن شکوفایى و جهش متناسب را نخواهد یافت.باید:
اولا-همهى ظرفیتشعرى جامعه به کار بیفتد،استعدادهاى جوشان شناخته و تربیتشود و فعلیتهاى فراموش شده و به دست غفلتیا تغافل سپرده شده در صورت سلامتبه صحنه باز گردانده و نواخته شود.
ثانیا-باید شعر به فخامت و شیوایى لازم برسد و سخافت و سستى و خشکى مطلقا از آن زدوده شود.
ثالثا-در موضوعات و اهداف شعرى بیشتر به مسائل مهم کنونى جامعه و نیز به معارف اسلامى که مایهى رسوخ پایههاى نظام اسلامىست،پرداخته شود و شعر کاملا در جهت هدفهاى انقلابى حرکت کند.
رابعا-در زبان و تعبیر و زیبایى آرایش،و اگر لازم شود،در شیوه و قالب،ابتکار و نوآورى شود.و بسى بایدها و کارهاى دیگر نیز هست که کمال مطلوب ارباب شعر این زمان از آن بىنیاز نیست. (17)
استمرار و تداوم این حرکت دانشجویى،نوید بخش آن است که نهال شعر جوان انقلاب،در کار بالندگى و شکوفایىست...در حقیقتشعر دوران انقلاب باید چاووش خوان قافلهى انقلاب باشد. (18)
شاعران جوان مىتوانند منعکس کنندهى همهى آرمانها،سیاستها،روشها و واقعیتهاى انقلاب در آثار شعرى خود باشند...پیام انقلاب باید به زبان شعر و هنر که اصیلترین و خالصترین و گیراترین زبانهاستبه آنان منتقل شود. (19)
پىنوشتها:
1) -سخنرانى در کنگرهى شعر شاهد (در حسینیهى ارشاد) ،14/11/1365.
2) -همانجا.
3) -همانجا.
4) -سخنرانى در کنگرهى شعر شاهد (در حسینیهى ارشاد) ،14/11/1365.
5) -همانجا.
6) -همانجا.
7) -همانجا.
8) -سخنرانى در کنگرهى شعر شاهد (در حسینیهى ارشاد) ،14/11/1365.
9) -همانجا.
10) -پیام به«کنگرهى شعر و ادب نهضتسواد آموزى خراسان»،9/7/1364.
11) -پیام به«کنگرهى شعر جنگ (اهواز) »،5/9/1365.
12) -همانجا.
13) -همانجا.
14) -همانجا.
15) -همانجا.
×) -منظور غلط«ادبى»و«آکادمیک»است،از نوع ایراداتى که در یک انجمن ادبى مىتواند مطرح شود،نه اغلاط دستورى و بدیهى.
16) -گفتگو با اعضاى«واحد فرهنگى روزنامه جمهورى اسلامى»،26/11/1360.
17) -پیام به«کنگرهى شعر و ادب نهضتسواد آموزى خراسان»،9/7/1364.
18) -پیام به«دومین کنگرهى شعر و ادب دانشجویان سراسر کشور»،27/9/1364.
19) -همانجا.
منبع کتاب: هنر از دیدگاه مقام معظمرهبرى حضرت آیت الله خامنه اى